Kunstenaar uitgelicht oktober 2019 in Arti Rokin 112 Amsterdam
Interview met Renee Hartog op 25 oktober 1700 uur



style=


Breitner versus Payens
Aangezien men in Arti niet om de Breitner heen kan vroeg ik mij af hoe ik mij als de kunstenaar uitgelicht ertoe zou kunnen verhouden.
En zo kwam het dat ik deze zomer mij op het uitzicht voor mijn deur richtte.
Mijn meest CO2-arme vakantie ooit.
Aan de overkant van mijn huis zien we dat wat er boven de schouw hangt in Arti deze maand.
Ik beschouw al de dingen die ik maak als een vorm van zelfbeeld.
De aaneenschakeling van handelingen die uiteindelijk dit olieverf werk maakt komt voort uit een reeks beslissingen.
Die keuzes zeggen alles over de maker.
En dat is bij de Breitner ook zo. Zijn keuzes kunnen we nog zien terwijl hij er al niet meer is.
Ik ben er nog wel en ik kan mij zijn keten van besluiten voorstellen.
Toevallig weet ik dat hij een bijzondere relatie met paarden heeft, en dat is te zien. Maar ook te voelen.
Dat voelen is minder concreet maar een aanname daarop lijkt me geen risico.
Bij mij zien we de meeuwen. Ook een persoonlijke keuze. Ze beheersen het luchtruim in mijn uitzicht en vormen een aansprekend contrast met de gebouwen.
Ze zijn de vuilnismannen van de stad [niet tot ieders plezier] zoals het werkpaard voor transport zorgt.